Ensimmäiset uudet kuvat valmiina
15.9.2006
Taiteilijat Kuutti Lavonen ja Osmo Rauhala ovat lopettaneet
tältä syksyltä työnsä Vammalassa. Pyhän
Olavin jälleenrakennuksen viimeinen vaihe eli kuvaohjelman
toteuttaminen pääsi sääoloiltaan ihanteellisena
kesänä hyvään vauhtiin.
Lavonen toteuttaa pitkälle pohjoisseinustalle Kristuksen kärsimyshistorian
ja päädyn länsilehteriin Paavalin, Pietarin, viimeisen
tuomion ja neljä evankelistaa. Ensimmäiset töistä
ovat jo valmistuneet.
Lisää luonnoksia syntynee vuodenvaihteeseen mennessä.
Seuraavan kerran Lavonen kiipeää telineille maalaamaan
ensi keväänä kun olosuhteet taas sallivat.
Osmo Rauhala puolestaan aloitti kesällä oman osuutensa
hahmottelun kirkon alttarialueella. Sinne on tulossa paratiisi syntiinlankeemuksineen
ja ehtoollisen asettaminen, kasvi- ja eläinsymboliikalla esitettynä.
Saarnatuolin lopulliset, uusitestamentilliset teemaratkaisut ovat
taiteilijalla vielä mietinnässä.
- Henkilökohtaisesta kiinnostuksesta rupesin laventamaan paratiisia
luomiskertomuksen suuntaan. Olen huomannut, että tätä
aihetta on kirkkotaiteessa erittäin vähän kuvattu.
Siinä onkin ollut haastetta, kun olen yrittänyt kuvitella
ja kertovalla tavalla kuvata sitä, kun vielä ei ole mitään,
Rauhala selittää.
Työskentelyä vuoroviikoin
Taiteilijat sanovat, että ensimmäinen varsinainen työskentelykesä
kirkossa oli samalla jonkinlaista käytännön tekemisen
opettelua. Näiden kokemusten pohjalta on helppo jatkaa kahtena
tulevana kesänä, ja arvioida esimerkiksi aikataulutusta.
Koko vuosi on ollut molemmille myös kuvien sisällöllistä
pohdintaa, sekä yksin että yhdessä luonnostyöryhmän
kanssa.
Taiteilijat hyväksyttävät etukäteen joka luonnoksen
työryhmällä, jossa on edustettuna sekä tilaava
seurakunta että teologian ja taiteen asiantuntemusta.
Alkuaan Lavonen ja Rauhala suunnittelivat jakavansa työpäivän
kirkossa niin, että toinen on paikalla aamupäivän,
toinen iltapäivän. Tänä kesänä he
päätyivät kuitenkin työskentelemään
vuoroviikoin. Käytäntö osoittautui toimivaksi.
- Joka päivään liittyvät kuitenkin tietyt rituaalit
esimerkiksi välineiden kanssa, ja siihenkin kuluu aikaa. Päivän
aikana pystyy maalaamaan maksimissaan kolme, neljä tuntia täysin
virittyneenä, Kuutti Lavonen on huomannut.
Taiteilijoiden työskentelytapa on myös tyyten erilainen.
Itseään impulsiiviseksi kutsuva Lavonen maalaa "märkää
märälle" eli hän tekee aina yhden työn
suoraan kerralla valmiiksi.
Rauhala taas sanoo olevansa analyyttinen ja tekevänsä
ensin mielellään kotiläksyjä. Ennen ensimmäistä
pensselinvetoa kaikkien nuottien - kokonaisuuden - on oltava hallinnassa.
Sitten hän pystyy viemään rinnakkain monta työtä
yhtä aikaa eteenpäin. Prosessi kiihtyy loppua kohti, ja
samanaikaisesti saattaa sitten valmistua jopa toistakymmentä
työtä.
Lopputulos julki kerralla
Tyrvään Pyhän Olavin kuvat ja niiden luonnokset
pysyvät kaikilta ulkopuolisilta piilossa 7. syyskuuta 2008
saakka, jolloin kokonaisuus on tarkoitus paljastaa kerralla.
Taiteilijat ja kirkkoherra Osmo Ojansivu suostuvat paljastamaan
vain, että odotettavissa on uutta taidetta.
- Vaikka kuva-aiheet ovat entiset, ne on kuitenkin toteutettu selkeästi
2000-luvun muotokielellä. Niissä näkyy nykytaiteilijan
kädenjälki ja näkemys. Varmasti tulevaisuuden historiantutkijat
näkevät niissä myös viitteistä tästä
ajasta, Ojansivu valottaa.
Vaikka lämmittämättömässä kivikirkossa
ei voi maalata kylmänä vuodenaikana, projekti etenee hiljakseen
koko ajan. Talven aikana on esimerkiksi ratkaistava ja valittava
koristemaalari. Heitä voidaan tarvita parikin.
Kirkkoon tulee runsaasti ornamentiikkaa, jonka kokonaissuunnittelusta
Lavonen ja Rauhala myös vastaavat.
Teksti ja kuvat: Pirjo Silveri
- Takaisin.
|